Gevolgen van intermittent fasting

Intermittent fasting is een manier om af te vallen die de laatste jaren sterk aan populariteit heeft gewonnen. Het is niet echt een dieet want er wordt niet voorgeschreven wat je mag eten. Er wordt alleen voorgeschreven wanneer je mag eten maar hier kan je eigenlijk ook zelf vrij invulling aangeven.

Behalve dat je met intermittent fasting gewicht verliest heeft het nog meer gevolgen op je lichaam. Welke gevolgen het nog meer heeft ga je hier lezen.

Wat is intermittent fasting

Voordat we induiken op de gevolgen van intermittent fasting is het goed om eerst even te bekijken wat intermittent fasting precies is.

Zoals gezegd is het geen dieet maar het heeft er wel mee te maken. Het doel is immers hetzelfde: het verliezen van gewicht. Alleen de manier waarop je gewicht verliest is totaal anders dan bij traditionele diëten.

Intermittent fasting is een benaming die we uit de Engelse taal hebben overgenomen. Je zou het kunnen vertalen als vasten met tussenpozen maar omdat dat niet lekker klinkt houden we het gewoon bij intermittent fasting.

Bij intermittent fasting sla je een aantal maaltijden per dag over. Door het overslaan van één of meer maaltijden ga je natuurlijk minder calorieën binnen krijgen waardoor je afvalt. Het mooie van intermittent fasting is echter dat je hierdoor meer afvalt dan je op basis van de calorierestrictie mag verwachten. Dit komt omdat het vasten bepaalde dingen met je lichaam doet die voor meerdere gevolgen zorgen.

Is intermittent fasting ongezond?

Sommige mensen denken dat vasten ongezond is. We zijn tegenwoordig een beetje opgegroeid dat je 3 maal per dag moet eten en de laatste tijd wordt er gedacht dat je tussendoortjes nodig hebt waardoor er soms wel 5 tot 6 eetmomenten per dag zijn. De commercie speelt hierin ook een grote rol. Hoe vaker je eet hoe beter dat is voor de fabrikanten.

Wat vaak vergeten wordt is dat onze verre voorouders moesten overleven in een omgeving waarin niet altijd voedsel voorhanden was. De jacht mislukte of de oogst mislukte. Het menselijk lichaam is daarom ingericht om langere tijd zonder eten te kunnen. Vastenperioden zijn dus heel normaal voor het lichaam en 6 maal per dag eten juist niet. Het lichaam is hier niet voor ingericht.

Hoe lang vasten?

Bij intermittent fasting is het de bedoeling dat er in ieder geval een periode is van 12 uur waarin niets gegeten wordt. Pas bij een vastenperiode van 12 uur of langer zal dit positieve gevolgen hebben op het lichaam. Langer vasten mag ook. Veel mensen die aan intermittent fasting doen vasten voor een periode van 16 uur per dag waarna ze een periode hebben van 8 uur waarin gegeten mag worden.

Niets eten betekend dat er ook niets gedronken mag worden waarin suiker zit. Het is de bedoeling dat het lichaam langere tijd geen insuline meer aanmaakt. Door een suikerhoudende drank te drinken zal het lichaam insuline moeten aanmaken waarmee de vastenperiode wordt afgebroken.

De gevolgen

Door aan intermittent fasting te doen gaat het lichaam meer van het menselijk groeihormoon HGH aanmaken. Tevens zal de insulinegevoeligheid verbeteren.

Met intermittent fasting kan de aanmaak van het menselijk groeihormoon aanzienlijk worden verhoogt wat allerlei positieve gevolgen heeft. Afhankelijk van de studie die je er op naslaat zal je zien dat het menselijke groeihormoon met  500% tot 2000% kan toenemen. Dit is afhankelijk van hoe lang er wordt gevast. In veel onderzoeken kijkt men naar vastenperioden van 16 tot 24 uur.

Deze verhoogde aanmaak van het menselijk groeihormoon heeft het gevolg dat lichaamsvet beter verbrand zal worden. Het bevordert de vetverbranding maar zorgt ook voor een betere aanmaak van spierweefsel. Vanwege deze effecten is intermittent fasting een populaire fenomeen onder bodybuilders. Ze bereiken precies wat ze willen: een lager vetpercentage en een hogere spiermassa.

Een ander gevolg van intermittent fasting is dat de insulinewaarden omlaag worden gebracht. Lagere insulinewaarden zijn essentieel om gewicht te kunnen verliezen. Bij te hoge insulinewaarden gaat het lichaam namelijk vet vasthouden. Dat is uiteraard niet iets wat je wilt als je gewicht probeert te verliezen. Met het omlaag brengen van de insulinewaarden geef je het lichaam de mogelijkheid om vet te verbranden.

Een ander gevolg van intermittent fasting is dat je er heel goed buikvet mee kan verbranden. Dit is gebleken uit onderzoeken. Buikvet wordt vaak als cosmetisch ongewenst gezien maar het is ook schadelijk voor de gezondheid. Met name het vet wat zich rondom de organen opslaat is erg slecht voor de gezondheid. Intermittent fasting geeft je de mogelijkheid dit buitvet aan te pakken.

Een ander gevolg van intermittent fasting is dat het inflammatie vermindert. Inflammatie zijn laaggradige ontstekingen in het lichaam. Veel chronische ziekten zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten ontstaan vanuit deze laaggradige ontstekingen.

Een ander gevolg van de lagere insulinewaarden is dat de kans op diabetes type 2 wordt verlaagt. Het gevolg van intermittent fasting is namelijk dat de insulineweerstand wordt verlaagt. En niet alleen dat, ook de bloedglucose zal lager worden. Dit heeft tot gevolg dat het risico op diabetes type 2 wordt verlaagt.

Een ander mooi gevolg van intermittent fasting is dat het anti aging effecten heeft. Dit betekend dat je ouder kan worden door aan intermittent fasting te doen. Bij proefdieren is al aangetoond dat deze veel langer kunnen leven als ze om de dag moeten vasten. Of dit voor mensen ook zo is zal de tijd nog moeten leren.

Bron: https://happyhealthy.nl/intermittent-fasting/

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *